הדרכה היא חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו, מינקות ועד בגרות. בלימודים, בעבודה וגם בחיים האישיים – להדרכה נכונה יש תפקיד חשוב מאוד בהנחלת ידע ומיומנויות שונות. אבל כיצד לומדים להדריך? בכתבה הבאה נציג את המושג קורס מיומנויות הדרכה ונסביר למה הוא טוב.

קורס מיומנויות הדרכה – כל אחד יכול להיות מדריך?

הדרכה היא משהו שנוהגים לזלזל בו לעיתים. היא נחשבת משנית לידיעת החומר עצמו וכמעין מיומנות "אוטומטית" שיש לרובינו הגדול, אם לא המוחלט. האולם ההפך הוא הנכון – לא כל בעל ידע יכול להיות מדריך. כדוגמא נציג גיטריסט מעולה אך חסר סבלנות ויכולות הסבר – על אף כישרונו הרב על הגיטרה סיכוייו להצליח כמורה לגיטרה קלושים.

מיומנויות הדרכה הן במידה מסוימת כשרון מולד אך בה בעת הן גם דבר נרכש. קורס מיומנויות הדרכה יכול להעניק לתלמידיו את הכישורים הנכונים להעברת מסר לקהלים שונים, החל מתלמיד יחיד ועד קבוצה מפוזרת. תחת הכותרת קורס מיומנויות הדרכה נכללים לא מעט קטגוריות שונות זו מזאת (הדרכה הרי נמצאת בכל מקום בחיים). אחד החשובות המרכזיות שבהן היא הדרכת הורים.

להכשיר הורים טובים יותר עם קורס מיומנויות הדרכה  

במובן מסוים, ההורה הוא המדריך הכי מרכזי עבורנו בחיים, כל שכן בשנים הראשונות. הוא מוביל אותנו בשלבי ההתפתחות השונים, ומסביר, הן במלל והן בהתנהגות ובדוגמה אישית, מה מותר ומה אסור לעשות, מה רצוי ומה פחות רצוי או כלל לא.

עם זאת אין הכשרה בשביל "לעבוד" כהורה. בשונה ממורים או מטפלים, הורים מקבלים את תפקידם מכורח הנסיבות וללא כל סטאז' או התמחות מינימלית. על כן הדרכת הורים היא כלי חשוב ביותר, ורבים נעזרים בה בשביל להשלים את החסר. קורס מיומנויות הדרכה מעניק את היכולת לסייע להורים ולייעץ להם בדרכם המשותפת עם ילדיהם.

על מה מדריכים הורים?

הורים באים להדרכה בשביל רצונות שונים ומגוונים, אולם ניתן להגיד בכלליות כי מהות הקורס היא שיפור ההתנהלות והתקשורת עם הילד. אימוני הורים יכולים להתמקד בדרכים ליצירת הורות מקרבת, אפשרויות לשיפור התקשורת בבית, חינוך לערכים חשובים כגון סבלנות ועצמאות ועוד כישורי חיים נחוצים אשר קשורים למעגל הורים-ילד. ההדרכה בנויה לרוב על פסיכולוגיה חיובית, העצמה ועל מימוש פוטנציאל, של היחיד בפני עצמו ושל כולם יחד כמשפחה. 

מה קורה בקורס מיומנויות הדרכה?

בהתאם לנאמר, קורס הדרכת הורים מתמקד בכל "הנושאים החשובים" שנוגעים למשפחות רבות. כך למשל בקורס נלמדים יחסי אחים, תקשורת במשפחה, התמודדות נכונה עם סמכות, יצירת גבולות, מודלים שונים של משפחות ועוד תחומי עניין קרובים אך מגוונים.

הנושאים נלמדים באופן תיאורטי ופרקטי גם יחד. כלומר, קיים חלק עיוני המוקדש ללמידת של מהות הכלים השונים וההיגיון העומד מאחוריהם, וחלק מעשי המוקדש להתנסות בהדרכה, סימולציות של מצים משפחתיים ועוד. קורס הדרכת הורים מבוסס על הקשבה לאחר, שאילת השאלות הנכונות בזמן הנכון, ויותר מכל – אהבה לאחר, לילדים ולהורים, ורצון לתרום באופן טיפולי.

מדובר בקורס מעמיק הכולל בתוכו במקרים רבים סטאז' למשפחות ואפילו מטלת סיום. על כן הוא נמשך מספר חודשים אינטנסיביים. לליווי האישי תפקיד קריטי בקורס מיומנויות הדרכה, מכיוון שהוא מאפשר התמקדות פרטנית בחוזקות ובחולשות של כמה מדריך הורים פוטנציאלי – מה הוא צריך לשפר בעצמו בשביל לשפר את ההורים שניצבים מולו?

קורס ייעוץ שינה – הבייבי של קורס מיומנויות הדרכה

אחד האספקטים המרכזיים של הדרכה, ושל הדרכת הורים בפרט, הוא קורס ייעוץ שינה. הורים רבים חווים קשיים עם הירדמותו של הילד שלהם בשנתו הראשונה. מאחר ולשינה יש תפקיד מפתח בהתפתחות ובחיים תקינים (לאורך כל חיינו אך ביתר שאת בתחילתם, בה ילדים נוהגים לישון רוב שעות היום), הורים רבים פונים לייעוץ שינה על מנת לשפר את איכות חייה של המשפחה כולה.

קורס ייעוץ שינה נותן אם כך כלי חשוב למטפלות, מדריכות ולכלל האנשים שרוצים להרחיב את ידיעתם בתחום. הוא מבוסס על מודלים פרקטיים ממוקדים ושם דגש על התנסות. בדומה להדרכת הורים גם קורס ייעוץ שינה יכלול לרוב סטאז' בו ילוו התלמידים (תחת הנחיה מסודרת וליווי צמוד) משפחות אשר מבקשות ייעוץ בנושא זה.  

איפה מוצאים קורס מיומנויות הדרכה?

למיומנויות הדרכה יש ביקוש מרשים ביותר אך לא מפתיע כלל. זאת משום שהקורס מעניק כלים פרקטיים לכל מטפל באשר הוא, וכן בשל קהל היעד העצום אתו ניתן לעבוד – כל משפחה עם ילד בעצם.

בהתאם לכך לא קשה למצוא קורסים בתחום, אם כי חשוב כמובן לוודא את איכותם וניסיונם של המעבירים אותם. קורסים אלו מתרחשים בכל רחבי הארץ וכיום מושקים גם בפורמטים היברידיים אשר כוללים שילוב של כיתה חיה יחד עם הרצאות און-ליין. 

על איכות לא מתפשרים

מאחר ועסקינן בקורס טיפולי, לאיכות הקורס יש חשיבות עצומה. בוגרי הקורס נשלחים בסיומו להדריך משפחות בשלבים לא פשוטים ועל כן חשוב שאכן יהיו מוכשרים כמדריכים קשובים, רגישים ובעלי ידע מתאים.

יש כמה סימנים שיכולים להעיד על קורס איכותי בנושא. כך למשל חסות אקדמית של מוסד מוכר להשכלה גבוהה מעניק לו תו תקן חשוב והכשר אקדמי. 

עדות מרכזית נוספת היא הניסיון של מכשיר הקורס ושל החברה המפיקה אותו. שנות ותק, השכלה רלוונטית בתחום והמלצות קודמות נכללות תחת מילה זאת. ככל שיש יותר מהן – כך ניתן להעריך שהקורס אכן איכותי ורלוונטי לתחום הדרכת הורים.

משך הקורס יכול לשמש אף הוא כאינדיקטור מסוים (אם כי בעירבון מוגבל). מאחר ומדובר בנושא רציני ומקיף קורס מיומנויות הדרכה אמור להימשך כחצי שנה לפחות. קורסים קצרים יותר עלולים להיות בעייתיים מבחינת היקף החומר שהם מכילים.    

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *