להיות הורים לילדים זה לא דבר קל. אחת הבעיות המוכרות אצל הורים היא שהם לא מצליחים לישון, בגלל שהילדים שלהם לא מצליחים לישון. למזלנו, קיימות שיטות ודרכים לעזור לילדים ולפעוטות שלכם להצליח להירדם ולישון שינה איכותית יותר, מה שבין היתר יאפשר גם לכם ערב רגוע ושנת לילה בריאה. אחת האפשרויות המקיפות ביותר שמאגדת בתוכה הצעות רבות היא פנייה ליועצת שינה מקצועית לילדים.

במאמר זה נבחן מדוע ילדים לא נרדמים, מה תפקידה של יועצת השינה ומתי כדאי לפנות לייעוץ.

למה שינה זה חשוב?

נשמע שזאת שאלה מובנת מאליה, אבל חשוב לדעת מהם המנגנונים השונים שפועלים בעקבות ובזכות שינה מספקת. אחד מהם הוא כמובן הרגעת הגוף אחרי יום מאומץ. שנת לילה נותנת לגוף לנוח ולצבור כוחות ליום שאחריו. 

עוד מנגנון ביולוגי הוא צמיחה פיזית. ילדים נמצאים בצמיחה וגדילה מתמדת ותהליכים אלה מתרחשים בעיקר בלילה בזמן שהם ישנים. בנוסף, גם התאים במוח מתפתחים במהלך השינה, בעיקר אצל ילדים.

גם מבחינה פסיכולוגית שנת לילה מספקת היא הכרחית. במהלך השינה המוח מעבד את כל חוויתיו מהיום החולף ומאפשר לילד לקום בוקר למחרת רענן ומוכן ליום חדש. לא סתם קיים הביטוי "אני אשן על זה" בעת קבלת החלטות חשובות- שנת לילה מספקת חשובה לביצועים הקוגנטיביים שלנו.

 מה גורם לבעיות שינה של ילדים?

יש מגוון גורמים לבעיות שינה אצל ילדים ותינוקות. לדוגמא, אצל תינוקות קיימת בעיית ההזנה. הגוף של הפעוט רגיל לקבל אוכל כל כמה שעות, ולכן גם בלילה הוא מצפה לכך. לכן הפעוט מתעורר אחרי שעות מועטות ומתקשה לחזור לישון עד שהוא לא מקבל את מבוקשו.

אצל ילדים החל מגיל מסויים מתבטא גם הגורם הפסיכולוגי. ילד יכול להיות טרוד ולא להצליח להירדם ממגוון סיבות. פחד מהחושך הוא פחד נפוץ מאוד, לעיתים מלווה בפחד ממפלצות, פחד מלהיות לבד ועוד. כל אלה מובילים לקימה בלילה, ובעקבות כך לקשיים בהירדמות מחדש.

מיהי יועצת שינה לילדים?

כאן נכנסת לתמונה יועצת שינה לילדים. מדובר באשת מקצוע, שעברה קורסים ייעודיים כמו קורס ייעוץ שינה וכמובן קורס מיומנויות הדרכה, שמטרתו לסייע להורים לפתח וליישם שיטות שונות כדי לעזור לילדים שלהם להירדם ולישון. יועצת שינה מלווה את ההורים ומתאימה את הידע שלה לצרכים האישיים של הילדים דרך פגישות אישיות והקשבה, תוך כדי שימת דגש על הורות מקרבת ופסיכולוגיה חיובית.

איזה שיטות יועצת שינה לילדים יכולה ללמד?

כיום קיימות כל מיני שיטות לעזור לילדים להירדם בלילה, ויועצת השינה תנסה להתאים אותן למקרה הספציפי שלכם בעזרת תשאול, דיאלוג והבנת הצרכים השונים. 

לדוגמא, קיימת שיטת טקס השינה, שמטרתה ליצור שגרה קבועה שתרגיל את הילד שלכם ללכת לישון בשעה קבועה. במהלך הטקס ההורים יקפידו על ירידה הדרגתית בגירויים חיצוניים עד שכיבה במיטה ושינה מוחלטת.

מדוע כדאי לפנות ליועצת שינה לילדים?

ילד ששגרת השינה שלו מופרת עלול להיקלע לקשיים גם כשהוא ער. מעבר לקשיים הפיזיולוגיים והקוגנטיביים שצפים כשילדים לא מקבלים מספיק שעות שינה רצופות (כגון פגיעה בריכוז, פגיעה בגדילה ועוד), קיימים קשיים פסיכולוגיים. 

כשהילד נאלץ להשתמש באמצעים חיצוניים כדי להצליח להירדם זה פוגע בתחושת העצמאות והוודאות שלו. חוסר שעות שינה עלול להוביל לפגיעה בשגרת היומיום ולשבר בבטחון העצמי של הילד. לכן, יצירת שגרת שינה יכולה לעזור לעצב מחדש את תחושת היציבות והבטחון.

בנוסף, בזכות פיתוח מנגנונים עצמיים להרגעה ופתרון בעיות, הילד מקבל כלים להתמודדות עם מצבים נוספים בחייו, כמו דחיית סיפוקים והתמודדות עם פחד ותסכול. 

למי מתאים לפנות ליועצת שינה לילדים?

פנייה ליועצת שינה לילדים מתאימה לכל הורה שנתקל בקשיים של ילדיו במהלך הלילה. בסופו של דבר, יועצת שינה תעזור לא רק לילד אלא גם להורה שיוכל לישון בשקט בלילה בלי לדאוג לילד שלו. גם אם הילד שלכם חווה קשיים יומיומיים בהרדמות או אם זה קורה לעיתים רחוקות יותר, מיומנויות שנרכשות בעזרתה של יועצת שינה לילדים יתנו לכם כלים להתמודדות בכל עת.

בפנייה ליועצת שינה לילדים ניתן לבוא כהורה יחיד או כזוג הורים. ייעוץ שינה מתאים גם להורים לתינוקות וגם להורים לילדים גדולים יותר.

כיצד ניתן ללמוד להיות יועצת שינה?

בכדי להיות יועצת שינה ניתן לקחת קורסים ייעודיים שמקנים ידע וכלים להדרכת משפחות. בקורס ייעוץ שינה ניתן ידע תאורטי בנוגע לשינה, שיטות שונות ודרכי יישום להורים, והכל תחת דגש על הורות מקרבת. הקורס הוא גם קורס מיומנויות הדרכה כדי שיועצות השינה יהיו מוסמכות להעביר את הכלים הנרכשים בצורה יעילה להורים שיפגשו.

בנוסף לקורס ייעוץ שינה, ניתן ללמוד קורס הדרכת הורים בתחומים נוספים, כמו לימוד מוטיבציה לילדים, וכך להעשיר את התחומים בהם יתאפשר למעוניינים לעזור להורים בגידול ילדיהם.

באיזה נושאים נוספים ניתן לפנות לייעוץ משפחתי?

חבל להישאר עם הבעיות שלכם לבד. בימינו קיימים מגוון תחומים בתחום גידול הילדים שניתן להיעזר בהם בייעוץ משפחתי. ניתן לפנות להדרכות הורים בהקשר של פתרון סכסוכים ומריבות במשפחה, לימוד מוטיבציה לילדים, בעזרה בקידום תקשורת בין ההורים לילדים ועוד.

לסיכומו של דבר

יועצת שינה לילדים יכולה לסייע לילד שלכם במגוון מצבים בהם הוא חווה קושי בשינה עצמה או בהירדמות מחודשת במהלך הלילה. כל הורה יכול לפנות לייעוץ שינה ולהרוויח מהמיומנויות שהוא יילמד. יועצת שינה תדריך את ההורים איך ליישם את השיטות הנלמדות ולעזור לילד. אחרי ייעוץ שינה הילד יהיה רגוע יותר, יהיו לו כלים להתמודדות עצמאית והוא יוכל להמשיך בתהליך הצמיחה והלמידה שלו באין מפריע. על כן, ככל שהדבר נדרש, מומלץ לפנות ליועצת שינה בהקדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *