מהו תהליך ייעוץ משפחתי

טיפול משפחתי או ייעוץ משפחתי הם סוג של טיפול שנועד לטפל בבעיות ספציפיות המשפיעות על בריאות ותפקוד המשפחה. ניתן להשתמש בו בכדי לעזור למשפחה בתקופה קשה, מעבר גדול, או בעיות נפשיות והתנהגותיות בבני המשפחה. הטיפול המשפחתי רואה בבעיות של יחידים בתוך התא המשפחתי בהקשר של היחידה הגדולה יותר המשפחה.

ההנחה של טיפול מסוג זה היא שלא ניתן לטפל בבעיות או לפתור אותן בהצלחה מבלי להבין את הדינמיקה של המשפחה. יש לציין כי בטיפול או תהליך ייעוץ משפחתי, המונח "משפחה" אינו אומר בהכרח קרובי דם. בהקשר זה, "משפחה" הוא כל מי שממלא תפקיד תומך ארוך טווח בחייו, מה שאולי לא אומר יחסי דם או בני משפחה באותו בית.

בטיפול המטפל ישתמש בטכניקות  ותרגילים מתוך טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי וכן טיפול בין אישי. גם כאן השיטה בה ישתמש המטפל תהיה תלויה בבעיה הספציפית בתא המשפחתי המסוים. 

ללמוד להיות הורים 

ללמוד להיות הורים אינו דבר של מה בכך, לא בהכרח נולדנו עם הורות טבעית וגם אם כן אנחנו ניתקל לאורך שונות חיינו הרבות בסיטואציות  ומורכביות שאנו לא יודעים מה לעשות או מתוסכלים מהתקשורת המשפחתית או הבין אישית עם הילדים. לכן חשוב מאוד להיות במודעות שתמיד ניתן לקחת עזרה ולשפר את המצב הקיים.  

"כדי לעשות סדר בעולם, עלינו קודם לעשות סדר בעם; כדי לעשות סדר בעם, ראשית עלינו לעשות סדר במשפחה; כדי לעשות סדר במשפחה עלינו לטפח תחילה את חיינו האישיים; ראשית עלינו לתקן את ליבנו. " 

כדי להנחות משפחה לקראת חיים בריאים, מטפלים משפחתיים שואפים לסייע לאנשים בשיפור התקשורת, בפתרון בעיות משפחתיות, בהבנת וטיפול במצבים משפחתיים ויצירת סביבה ביתית בתפקוד טוב יותר. מטרות הטיפול המשפחתי תלויות בבעיות המוצגות לדוגמא, היעדים עשויים להיות שונים בהתאם לתרחישים הבאים:

בן משפחה סובל מסכיזופרניה או מפסיכוזה קשה- המטרה היא לעזור לבני משפחה אחרים להבין את ההפרעה ולהסתגל לשינויים הפסיכולוגיים שעשויים לעבור המטופל. בעיות הנובעות מגבולות חוצי דורות, כמו למשל כאשר ההורים חולקים בית עם סבים וסבתות, או ילדים מגודלים על ידי סבים וסבתות- תהליך ייעוץ משפחתי מטרתו היא לשפר את התקשורת ולעזור לבני המשפחה להציב גבולות בריאים.

ההבדל בין ייעוץ לטיפול פסיכולוגי

אנו נוטים לחשוב על טיפול ופסיכותרפיה כשתי צורות שונות של טיפול, אך למעשה, הם אותו הדבר. העמימות הזו מתגברת כאשר אנו מציגים גם את המונח "ייעוץ". למען האמת, טיפול הוא פשוט צורה מקוצרת של המילה "פסיכותרפיה". עם זאת, ייעוץ נקרא לפעמים "טיפול בשיחות", ומטשטש את הקווים עוד יותר. באופן כללי, ייעוץ מיושם במצבים בהם אדם (או, במקרה של ייעוץ משפחתי, משפחה) עוסק בשירותיו של יועץ או איש מקצוע אחר בתחום בריאות הנפש בכדי לסייע בבעיה או מערך בעיות ספציפי.

טיפול פסיכולוגי , הוא צורת טיפול מעמיקה יותר ובדרך כלל ארוכת טווח שבה המטופל מדבר עם המטפל על מגוון רחב יותר של נושאים ודפוסים כרוניים של רגשות, מחשבות והתנהגויות בעייתיות. לדוגמא אם משפחה מתמודדת עם  סיטואציה שמביאה מתח נוסף, כמו מוות של בן משפחה, התמכרות או מצוקה כלכלית קשה הייעוץ יעזור להם לעבור לצד השני בו הם לא מתמודדים עם זה כל אחד בנפרד אלא ביחידה אחת מגובשת ותומכת דרך הכאב, אך אם משפחה מתמודדת עם בבעיות נפשיות או התנהגותיות כרוניות יותר, כגון אב המתמודד עם סכיזופרניה, אם הנלחמת בדיכאון או ילד שעבר התעללות, פסיכותרפיה היא ככל הנראה הבחירה הטובה יותר.

טיפול מסוג זה מתאים למשפחות עם בעיות כמו אלה מכיוון שלמטפל משפחתי יש נקודת מבט שונה על הטיפול מאשר מטפל פרטני. בעוד שהמטפל הפרטני עובד עם מטופל אחד על פתרון או ריפוי בעיה, המטפל המשפחתי רואה בעיות בהקשר של "המערכת" של המשפחה. כדי לפתור בעיה במערכת, עליך לקחת בחשבון את כל חלקי המערכת. בין אם תהליך ייעוץ משפחתי ובין אם אישי הטיפול מסייע לנו רבות.

הורות מקרבת 

הורות מקרבת זוהי דוגמא לשיטת טיפול אחת שאולי תרצו לבחור בה. בשיטה זו ההורה מחזק את התקשורת עם ילדיו ולא רק עם אמפתיה ותגובות חמות אלא גם עם מגע פיזי מקרב. למשל הנקה עד גיל מאוחר או לינה משותפת.

ניתן להרחיב על שיטה זו עוד רבות לטובה ולרעה מוזמנים להרחיב קריאה בנושא או לשמוע הרצאות להדרכות הורים . מה שבטוח הוא שכל שיטה שתבחרו שמרגישה לכם נכונה בתהליך הייעוץ המשפחתי אתם תראו שיפור ולו הקטן ביותר בתקשורת בקרב בני המשפחה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *