מוטיבציה היא מושג רחב חוצה גילים, השפעתה ניכרת על יכולות לימוד אישיות ובעיקר על רמת החיים אליה נצליח להגיע בבגרותנו. לילדים להם הדרכת הורים עוטפת ומכוונת למוטיבציה חיובית מגיל צעיר יש יתרון משמעותי בכל תחום שיבחרו לעסוק בו בחייהם הבוגרים.

 

לפעמים נדמה שהויכוח הקדום ביותר בכל הזמנים בין הורה לילד הוא על לקום בבוקר וללכת לבית הספר, יש לכך מספר סיבות אבל האמת היא שזה לא מוכרח להיות כך. הדרך לספק מוטיבציה לילדים בעזרת לימוד שיטות מסוג הורות מקרבת היא הרבה יותר פשוטה ממה שנדמה לנו אך לפעמים גם אנחנו, ההורים, זקוקים למעט הדרכת ייעוץ והכוונה.



הדרכת הורים לילדים חסרי מוטיבציה



הקניית מוטיבציה לילדים דורשת הנחיית הורים נכונה שכן ישנם הבדלים בין 'מוטיבציה תחרותית' לבין 'מוטיבציה פנימית'. לעיתים קרובות גם אנחנו מתבלבלים ולא בטוחים מה ההבדל ביניהן אך אם לא נקפיד בתשומת לב – אחת מהן עלולה לפגוע במוטיבציה הלימודית והכללית של הילד. המוטיבציה התחרותית היא למעשה הרצון לקבל פרס על ציון גבוה – היא אינה מעצימה או מעודדת הנאה מחווית לימוד ומביאה לכך שהתלמיד יחפש את הדרך הקלה להשיג ציונים גבוהים; הוא ינטה לבצע את המשימות הקלות יותר שדורשות ממנו פחות מאמץ וזה יביא לכך שבהתקלו באתגרים כגון חומר לימודי לא מוכר או מורכב יותר הוא לא ידע להתמודד, ירגיש תיסכול ורגשות שליליים שירתיעו אותו מחוויית הלמידה בעתיד.

לילדים בעלי מוטיבציה פנימית נעשית ההנעה לפעולה תוך פיתוח עניין ולמידה משמעותית, זה יוביל לבחירת משימות מאתגרות ותחושות חיוביות כשיצליחו להשתמש בכלים מתוך ידע קודם והבנה עמוקה כיצד צריך לפתור את התרגיל. תלמיד בעל מוטיבציה פנימית יזום חיפוש אחר מידע נוסף על הנושא, יעדיף למידה שיתופית עם תלמידים בעלי עניין דומה וידע לבקש עזרה ממורים או הורים כשייאלץ להתמודד עם אתגרים ונושאים שפחות מעניינים אותו.



למה בעצם אין לילדים מוטיבציה ללמוד?

 

 

לא מעט נכתב על חסרונותיה של שיטת הלימוד הממסדית ועל הקושי בהתאמת שיטת לימוד אחת למגוון רחב כל-כך של צעירות וצעירים שכל אחת ואחד מהם עולם ומלואו- החל בתחומי העניין וכלה ביכולת לשבת בכיתה שעות ארוכות. חוסר המוטיבציה יכול לנבוע גם מרגשות שליליים שחש הילד כמו דימוי עצמי נמוך, קשיי למידה, חרדה מכישלון, חוסר שינה ועוד.

הורים, גם אם פעם אחרונה שהייתם צריכים לקום ללימודים היה לפני שנים כשהשלמתם קורס משעמם באוניברסיטה, נסו לרגע להיזכר איך זה הרגיש פעם- השעון מצלצל, אתם צריכים לקום לבית הספר אבל כל מה שבא לכם באמת לעשות זה להמשיך לנמנם. ואם כבר מוטיבציה לקום אז כדי ללכת לים, לקניון, לנחל או כל מקום אחר שהיה עבורכם אטרקטיבי ומהנה הרבה יותר. 

כמובן שתמיד נרצה את הטוב ביותר לילדים והשאיפה שיהיו מלומדים ומצליחים בזכות עצמם היא הגורם לכך שאנו ממשיכים להתעקש איתם כל בוקר מחדש, אבל זה יכול להיות אחרת- חווית לימוד מוצלחת עבור ילד עם הדרכת הורים נכונה ובלי רגשות מעיקים תהיה עבורו הנעה לפעולה לימודית חוזרת ויזומה מעצמו עם המוטיבציה להצליח.


איך חווית לימוד חיובית יכולה לתת לילדים מוטיבציה ?


לימוד בפני עצמו לא בהכרח אומר רק שינון תכנים שנלמדו בכיתה או פתירת משוואות מתמטיות- לעיתים קרובות תחומי העניין של הילדים אינם נלמדים בבית הספר ויש להם תחביב או נושא אחר שמציתים בהם מוטיבציה להעמיק ולחקור. שווה לברר מה עצם העניין ולאתגר אותם דווקא בנושא זה, תחושת הסיפוק המגיעה בעקבות ספיגת המידע תעודד אותם להרחיב את פעולת הלמידה והחוויה הלימודית בבית הספר תראה להם פחות מאיימת. האפשרות להירשם לחוג, קורס או הדרכת איש מקצוע בתחום העניין הייחודי תיתן לילדים את התחושה שמאמינים בהם, בדרכם וביכולות שלהם להצליח. זה יתן להם את המוטיבציה ואמונה ביכולת שלהם להתמודד עם אתגרים אחרים ואולי גם פחות נעימים כמו שיעורי בית בלשון או מתמטיקה.
חוויה לימודית מגוונת כגון תרגול בעזרת משחקים או מחוץ למסגרת הכיתתית יכולה גם לתרום לחווית למידה חיובית.



איך הדרכת הורים משפיעה על לימוד מוטיבציה לילדים ונוער?


כולנו רוצים ילדים מצטיינים, שמחים ומוצלחים שיודעים להסתדר בזכות עצמם בחיים, הרגלי לימוד ודפוסי חשיבה מסוג זה מתעצבים בגילאי הילדות והנוער, קשה מאוד לשנות אותם בבגרות. בגילאים אלה גם לילדים עצמם יש צורך בהדרכה צמודה וחיובית של ההורים גם אם לעולם לא יודו או יהיו מודעים לכך.
אנו כהורים מוכרחים להכיר בקשיים של הילד כדי להבין מה מניע אותו ואיך נוכל לעזור לו. למשל, אם הילד לא ישן טוב בלילות ולכן לא מצליח להתרכז בלימודים אולי טיפים מתוך קורס ייעוץ שינה יוכלו לסייע לנו. אם נרצה להקנות לילד את המוטיבציה הנכונה נשקול לקחת קורס הדרכת הורים או קורס הורות מקרבת כדי להשיג את המטרה.

טיפים לימוד מוטיבציה לילדים מתוך קורס הדרכת הורים בשיטת הורות מקרבת

כדי להקנות לילדים  מוטיבציה להצליח בכל תחום שיבחרו לעסוק בו בחיים תוכלו תחילה להיעזר בכמה טיפים ועקרונות מנחים של הורות מקרבת כבסיס ליצירת שינוי בחווית לימוד של הילד.

  1. כדי ליצור 'מוטיבציה פנימית' במקום 'מוטיבציה תחרותית' אצל הילדים רצוי לא לתת תגמול מובנה וקבוע על ציונים טובים- יצירת התניה בין פרס חומרי למוטיבציה תביא לכך שבלי פרס המוטיבציה הפנימית תפחת. המטרה היא הדרכת והכוונת הורים לעידוד סוג המוטיבציה הנכון.
  2. מה שכן, תמיד חשוב לחזק ולפרגן על התנהגות חיובית כגון לקיחת אחריות, גאווה על הגשת עבודה שעמל עליה, שאילת שאלות וחתירה למטרות. תחושות ודפוסי חשיבה אלה יועילו להם בהמשך חייהם בכל תחום שיעסקו בו.
  3. ענישה על חוסר מוטיבציה לרוב אינה מועילה- הענישה מציפה בילד רגשות שליליים על עצמו שאינם מקדמים אותו לפיתוח המוטיבציה הרצויה וכך מתפספסת לנו כל המטרה. פן נוסף של הענישה הוא שהיא אינה מדגימה כיצד כן מצופה מהילד להתנהג- יעיל יותר יהיה לתת לילד מודל התנהגותי ראוי ממנו ילמד איך כן רצוי להתנהג.
  4. חשוב מאוד לא לעשות השוואה בין הילד לחבריו או אחיו! פעולה זו תיצור תוצאה הפוכה ממה שקיוונו ותגרום לאנטגוניזם, קנאה, תזיק מאוד לדימוי העצמי של הילד ובהתאם לכך גם תפחית את המוטיבציה והאמונה שלו בעצמו וביכולות שלו.

לימוד מוטיבציה לילדיםקורס הדרכת הורים

 

הסיבות לחוסר המוטיבציה אצל תלמידים הן מגוונות ולעיתים קרובות גם שזורות אחת בשניה, הבחנה מדויקת דורשת אבחון מעמיק של הקושי ויצירת תקשורת בונה כדי להתמודד איתו. כל הטיפים והאמור לעיל הם בגדר המלצה בלבד ולא מחליפים ייעוץ של איש מקצוע.

 

בימים אלו הורים רבים מורידים את הכפפה ונעזרים בייעוץ הדרכת הורים, יש כאלה שלוקחים קורס הדרכת הורים ולפעמים אפילו קורס ייעוץ שינה או הורות מקרבת. זה לא תמיד קל עבורנו להיות הורים, ולילדינו לא תמיד קל לעמוד בכל מה שנדרש מהם. חוסר מוטיבציה לזמן ממושך עלול ליצור קשיים רגשיים נוספים ומורכבים יותר ולכן רצוי להתייעץ עם איש מקצוע מוקדם ככל האפשר. 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *