"אם לא תפסיק מיד אני אשלח אותך לשבת בחדר"
"כשאבא יחזור מהעבודה אני אספר לו והוא יעניש אותך"
"תעמוד בפינה עם הפנים לקיר"
"תכתוב מאה פעם – אסור לזרוק גיר על המורה"
מכירים את המשפטים האלה? מי לא?
המילה "עונש" מעוררת אסוציאציות חזקות.
לרבים מאיתנו היא מזכירה זכרונות מהילדות – הענשות שחווינו, הפחד מההורים, התחושה של בושה, השפלה או כעס. אולי בדיוק בגלל זה, כשאנחנו הורים, אנחנו מוצאים את עצמנו מתלבטים: איך להגיב כשהילד שלנו עובר על הגבולות? איך לשמור על סמכות בלי להפוך ל"הורה הרשע"?
בעבר, החינוך היה מבוסס על היררכיה ברורה ועל ציות חד-משמעי. הורים ומורים נחשבו לסמכות עליונה, ועונשים לילדים, כולל עונשים פיזיים קשים, היו כלי לגיטימי ומקובל לאכיפת כללים.
המאה ה-21 הביאה איתה הבנה מעמיקה יותר על התפתחות הילד, על חשיבות הקשר המיטיב בין הורה לילד ועל הדרכים בהן אנחנו יכולים לגדל ילדים בטוחים בעצמם.
עונשים לילדים הפכו לנושא שנוי במחלוקת עד כדי כך, שהורים רבים עברו לקיצוניות השנייה.
הם מפחדים לומר "לא", הם מפחדים לתת לילדים "לסבול" מתוצאות מעשיהם, וכך הם מגדלים ילדים שלא יודעים להתמודד עם גבול, אתגר וקושי.
לפני שנצלול לעומק הנושא, אני אגיד שהמילה עונש היא לא מילה גסה.
אפשר בהחלט להשתמש במילים אחרות כמו סמכות הורית, גבולות ותוצאות.
השאלה החשובה היא מה אנחנו רוצים להשיג באמצעות העונש: האם המטרה העיקרית שלנו היא שהילד יסבול, יושפל או ירגיש אשם? או שאנחנו רוצים להנחות את הילדים שלנו ללמוד ולצמוח מהטעויות שלהם, תוך כדי שמירה על הקשר בינינו ועל הביטחון העצמי שלהם?
אני מניחה שגם אתם, כמוני, מעדיפים את האפשרות השנייה.
מה ההבדל בין עונש לבין גבול?
להבין את ההבדל בין עונש לגבול זה קודם כל להבין מה כל אחד מהם מייצג:
הגבול הוא החוק. הוא קיים כל הזמן, הוא הכלל הברור שהילד יודע עליו מראש.
הוא יכול להיות גבול ברור ומובן מאליו כמו: "לא רצים לכביש", "לא נוגעים באש"
והוא יכול להיות גבול שקשור לחינוך לכישורי חיים חברתיים ואחרים: "אצלנו לא מכים", "אצלנו מסדרים את הצעצועים אחרי המשחק", "אצלנו מכבדים את כל בני המשפחה", "אצלנו המסכים מוגבלים לשעתיים ביום".
הגבול הוא המסגרת הברורה שנותנת לילד ביטחון ויודעת מה צפוי ממנו.
העונש הוא התוצאה של שבירת הגבול. כשהילד בוחר לחצות את הגבול, משהו צריך לקרות. השאלה היא מה.
וכאן מגיעה ההבחנה המכרעת במטרה:
עונש שמטרתו לגרום לילד להרגיש רע על מעשיו – "תשב בפינה כי היית רע", "לא תקבל שוקולד כי לא עשית מה שאמרתי". המטרה כאן היא שהילד "ישלם מחיר" ויסבול.
תוצאה שמטרתה לגרום לילד ללמוד ממעשיו ולהתפתח – "אם לא תאסוף את הלגו בצורה מסודרת, לא נוכל לשחק בו שוב השבוע", "מי שמכה צריך להתרחק עד שהוא נרגע מוכן להתנהג בכבוד". המטרה כאן היא למידה וצמיחה.
בשני המקרים יש גבול ברור ויש תוצאה לשבירתו. ההבדל הוא במטרה ובאופן שבו אנחנו מעבירים את המסר.
איך לשמור על סמכות בלי לפגוע בקשר עם הילד
אחד הפחדים הגדולים של הורים מודרניים הוא שאם הם יהיו קשוחים, יענישו את הילדים או יציבו גבולות ברורים, הילדים שלהם יפסיקו לאהוב אותם או שהקשר ביניהם ייפגע. אז הם בוחרים להיות "החברים הכי טובים" של הילדים שלהם, נמנעים מעימותים ומוותרים על הסמכות ההורית.
התוצאה? ילדים מבולבלים שלא יודעים מה הגבולות, ולמעשה – ילדים שלא בטוחים בעצמם
הילדים שלנו צריכים אותנו כהורים, לא כחברים. הם צריכים שנהיה ה"גב" שנותן להם ביטחון, הסמכות שמדריכה אותם, ההורה שאומר "לא" כשצריך ו"כן" כשאפשר. לא רק שהגבול לא פוגע בקשר – אלא הוא בדיוק מה שמחזק אותו.
הסוד הוא בדרך שבה אנחנו בוחרים להיות סמכותיים
במקום: "אתה תעשה מה שאני אומר כי אני אמא שלך!" נגיד: "אני יודעת שאתה כועס, וגם אני הייתי כועסת במקומך. אבל אצלנו בבית המסכים נסגרים בתשע, גם כשזה לא נוח לנו."
במקום: "תפסיק מיד להתנהג ככה!, אם תשבור עוד צעצוע אני לא אקנה לך יותר צעצועים בחיים" נגיד: "אני רואה שאתה מתוסכל. בוא נעצור רגע ונחשוב איך אנחנו יכולים לפתור את זה יחד, אבל לשבור צעצועים זה לא אופציה, אם תמשיך לשבור צעצועים לא תוכל לשחק בצעצועים שלך מחר"
ההבדל הוא שאנחנו נשארים הסמכות הברורה, אבל אנחנו עושים את זה מתוך הקשר, הבנה ואמפתיה. אנחנו מכירים ברגשות של הילד ובצרכים שלו, אבל לא מוותרים על הגבול.
זה בדיוק מה שגורם לילדים להרגיש בטוחים – הם יודעים שיש מבוגר אחראי שדואג להם ושמוכן לעמוד על מה שחשוב, גם כשזה לא קל.
עונש יעיל – תוצאה טבעית למעשה
המטרה של גבולות הגיוניים והשמירה עליהם היא כפולה.
הם שומרים על האווירה הנעימה ועל הסביבה הבטוחה בבית ובמקביל – מכינים את הילד לחייו בעתיד.
כי כולנו יודעים שגם החיים יכולים "להעניש" אותנו על טעויות, על פזיזות, על בחירות לא נכונות
ובסופו של דבר אנחנו אלה שסופגים את תוצאות מעשינו.
לכן העונש הכי יעיל והכי מועיל הוא תוצאה שקשורה ישירות למעשה שהילד עשה. כשהתוצאה הגיונית וטבעית, הילד לומד את הקשר בין בחירותיו לתוצאות, ולא רק חווה סבל שרירותי.
למה זה עובד?
כשהתוצאה קשורה למעשה, הילד מבין את הקשר הסיבתי: "אה, אם אני זורק צעצועים, אני צריך לאסוף אותם". זה הרבה יותר הגיוני מבחינתו מאשר "אם אני זורק צעצועים, אני לא אקבל לצפות בטלוויזיה". התוצאה הישירה מלמדת אותו על אחריות אישית ועל השלכות טבעיות של מעשיו.
איך זה נראה בפועל?
- מי שזרק צעצועים אוסף אותם ומסדר את החדר
- מי שהיכה אח או חבר הולך לחדר אחר עד שהוא נרגע, מתנצל ומתנהג בכבוד
- מי שקלקל או שבר משהו בבית עוזר לתקן או מחליף מכסף שהוא חוסך
- מי שלא ביצע את המחויבויות שלו בבית נשאר בבית עד שיסיים במקום לצאת לשחק
לעומת עונשים שרירותיים:
- מי שזרק צעצועים לא משחק במחשב יומיים
- מי שהכה חבר לא או לו סיפור לפני השינה
- מי שקלקל או שבר משהו בבית לא יצא לגן השעשועים
התוצאה הישירה מחברת את הילד לאחריות על מעשיו בצורה מובנת וטבעית. הוא לא חש שהוא
"נענש" אלא שהוא חווה את התוצאות של הבחירות שלו. זה בונה בו מודעות פנימ
ית ואחריות, במקום פחד חיצוני.
דרכים יצריתיות להציב גבולות
- בחירה
- משחק
- פתרון בעיות
- התמקדות בחיובי
- האצלת סמכויות
- הכרה ברגשות
לפעמים הדרך הכי יעילה להציב גבול היא לא דרך עונש כלל, אלא דרך יצירתיות, הבנה ושיתוף. כשאנחנו חושבים מחוץ לקופסה, אנחנו יכולים לגרום לילדים לשתף פעולה מתוך בחירה ולא מתוך פחד.
בחירה במסגרת הגבול: במקום לומר "עכשיו אתה מסדר את החדר!", תנו בחירה: "אתה רוצה
לסדר קודם את הלגו או את המכוניות?" הגבול עדיין ברור (החדר יסודר), אבל הילד מרגיש שיש לו שליטה על החוויה.
הפיכת הגבול למשחק: "בואו נראה מי יוכל לאסוף את כל הצעצועים הכחולים לפני שאני אספור עד עשר!" או "אני לא מכירה אף אחד שיכול למלא את את הקופסה בקוביות לפני שהשיר הזה ייגמר".
פתרון בעיות משותף: "אני רואה שיש פה בעיה. איך אנחנו חושבים שאפשר לפתור את זה יחד?" כ
שילדים משתתפים במציאת הפתרון, הם מגלים הרבה יותר נכונות ביישום שלו.
התמקדות בחיובי: במקום "תפסיק לרוץ!", נגיד "יש לי אתגר בשבילך: ללכת בצעדים איטיים ושקטים". הילדים אוהבים להוכיח שהם יכולים לעמוד באתגר חיובי.
האצלת סמכויות: "ממש קשה לי להיות אחראית על הכול. אני צריכה עוזר אחראי שיזכור לכבות את האורות בבית לפני כל יציאה. מי חושב שהוא יכול להיות האחראי על זה?" כשילדים מקבלים תפקיד, הם גאים לקיים אותו.
הכרה ברגשות לפני הפעולה: "אני רואה שאתה ממש כועס על אחותך, וזה בסדר לכעוס. איך אנחנו יכולים לבטא את הכעס הזה בלי להרביץ?"
החשיבה היצירתית הזו לא רק מונעת עימותים – היא מלמדת את הילדים לחשוב, לבחור ולהתפתח.
המשתמש רוצה שאני אקבץ את הטעות האחרונה (ויתור על הגבול אחרי שהוצב) עם הטעות של אכיפת גבולות לא עקבית, ויכין פסקה קצרה (2-3 משפטים
) לכל טעות. אני אתחיל מהרשימה המעודכנת ואכין פסקה קצרה לכל נושא.
10 הטעויות הכי גדולות בעונשים לילדים ובהצבת גבולות
עונש ללא הקשר הגיוני: כשהעונש לא הגיוני ביחס למעשה, הילד לא לומד ורק חווה סבל שרירותי. הוא לא מבין איך "לזרוק צעצועים" קשור ל"לא לקבל טלוויזיה", ולכן הלמידה האמיתית לא מתרחשת. התוצאה היא ילד שמפחד מההורה אבל לא מבין מה בעצם הוא עשה לא נכון.
חוסר עקביות: "פעם כן, פעם לא" גורמת לילדים לבדוק כל פעם מחדש איפה הגבול באמת. כשהורים מוותרים על גבול שהציבו ("טוב, הפעם אני מוותר") או אוכפים אותו רק כשיש להם כוח, הילד מבין שכל גבול ניתן למשא ומתן. התוצאה היא ילד שבוחן גבולות כל הזמן במקום לקבל אותם.
זה לא אומר שגבולות לא יכולים להיות גמישים – "אסור לאכול על הספה" אבל לילד חולה אפשר להגיש את האוכל על מגש לספה. "הולכים לישון בשעה 9:00" אבל כשיש אירוע משפחתי אפשר לישון יותר מאוחר.
גבול ללא חיבור: כשאנחנו מציבים גבול שלא באמת חשוב לנו או שלא מתאים לערכים שלנו, זה מרגיש מלאכותי. הילדים חשים את חוסר הכנות שלנו ואנחנו עצמנו מרגישים אשמה כשאנחנו אוכפים אותו. הגבול הופך להיות מקור למתח ולא למסגרת בטוחה.
יותר מדי גבולות: כשיש יותר מדי חוקים, ההורים חשים במלחמה מתמדת על שמירת הגבולות והילד מרגיש מוצף ומתוסכל. חשוב לבחור בין גבולות ליבה, גבולות פחות חשובים וגבולות שבכלל לא צריך להציב. כשיש מעט גבולות ברורים וחשובים, הם הרבה יותר קלים לשמירה.
ענישה אימפולסיבית: כשאנחנו מגיבים מתוך כעס, מתח, עייפות או תסכול, התוצאה נוטה להיות לא עקבית ולא פרופורציונלית. "אתה מרותק לבית לעשרה ימים!" זועק ההורה, ואחר כך מבין שזה לא הגיוני ולא ישים. הילד לומד שההורה לא באמת שולט במצב.
עונש באיחור: "כשאבא יחזור מהעבודה הוא יעניש אותך" הופך את הבית למקום של הפחדה. ילדים צעירים לא מבינים את הקשר בין המעשה לתוצאה אחרי זמן רב, והעונש המושהה הופך להיות רק מקור לחרדה. התוצאה צריכה להגיע מיד כדי שהלמידה תתרחש.
עונש משפיל: אמירות כמו "תעמוד בפינה עם הפנים לקיר שכולם יראו" פוגעות בביטחון העצמי של הילד. השפלה לא מלמדת התנהגות טובה – היא רק יוצרת בושה ופוגעת בקשר עם ההורה. הילד לומד שהוא "רע" במקום ללמוד איך להתנהג טוב יותר.
עונש ללא הסבר: כשהילד לא מבין מה המטרה של הכלל, התנגדותו גדלה והוא רואה בהורה "רע" שמונע ממנו דברים. הסבר פשוט על הסיבה לגבול ("אנחנו לא רצים לכביש כי זה מסוכן") עוזר לילד להבין ולקבל את הכלל. זה הופך את ההורה מ"אויב" ל"מדריך".
איומים ללא מימוש: "אם תמשיך ככה…" פעם אחר פעם, עד שהילד מבין שזה לא באמת קורה. איום שלא מתממש הופך להיות חסר משמעות, והילד לומד שאפשר להתעלם מהורים. עדיף להגיד פחות ולחזור על ההסבר רק פעם אחת, ובמקביל – לממש ולאכוף את הגבולות.
עונש קולקטיבי: מענישים את כל הילדים בגלל אחד, מה שיוצר רגשות של אי-צדק ותחרות. הילד "הטוב" כועס על אחיו ומרגיש שההורה לא צודק. זה פוגע ביחסי האחים ובאמון בהורה.
איך להתמודד עם רגשות אשמה לאחר הטלת עונש (חיבור לחזון ולערכים)
רגשות אשמה אחרי שהצבנו גבול או נתנו לילד לחוות תוצאות למעשיו הם תופעה נפוצה מאוד בקרב הורים מודרניים. אנחנו שואלים את עצמנו: "אולי הייתי קשוח מדי?", "אולי פגעתי בו?", "אולי הוא יפסיק לאהוב אותי?". הרגשות האלה טבעיים לחלוטין – הם מעידים על כך שאכפת לנו מהילדים שלנו ושאנחנו רוצים להיות הורים טובים.
אבל חשוב להבדיל בין אשמה מוצדקת לאשמה לא מוצדקת. אשמה מוצדקת מופיעה כשאנחנו באמת עשינו משהו שנוגד את הערכים שלנו – צעקנו, השפלנו, הענשנו מתוך כעס. במקרה כזה, כדאי להתנצל בפני הילד ולתקן. אשמה לא מוצדקת מופיעה כשעשינו דבר נכון וחשוב, אבל זה לא היה נעים.
כדי להתמודד עם הרגשות האלה, חיברו את עצמכם לחזון ההורי שלכם:
- איזה ילד אתם רוצים לגדל? ילד שיודע לקבל "לא", שמכבד גבולות, שיכול להתמודד עם תסכול?
- מה אתם רוצים ללמד אותו על החיים? שמעשים יש להם תוצאות? שיש כללים שחשוב לשמור עליהם?
- איך אתם רוצים שהוא יתמודד עם קשיים כמבוגר?
כשאתם זוכרים שהגבול שהצבתם או התוצאה שנתתם לו לחוות משרתים את החזון הזה, הרגשות האשמה יקלו. אתם לא "עונשים" את הילד שלכם – אתם מכינים אותו לחיים.
עונשים או גבולות מותאמי גיל
לילדים בגיל שונה מתאימות גישות שונות. מה שמתאים לפעוט לא יעבוד עם נער, ומה שמתאים לילד בגיל בית ספר לא יתאים לילד קטן.
גילאי 2-4 (פעוטות): הילדים בגיל הזה צריכים גבולות פיזיים וברורים מאוד. "לא לרוץ לכביש", "לא לזרוק אוכל". התוצאות צריכות להיות מיידיות ופשוטות: "מי שזורק אוכל, הארוחה שלו נגמרת". הסברים ארוכים לא עובדים – פעולה ברורה כן.
גילאי 5-8 (גיל בית הספר): הילדים מתחילים להבין קשרי סיבה ותוצאה יותר טוב. אפשר להוסיף הסברים קצרים: "כשלא מסדרים צעצועים, קשה למצוא אותם בפעם הבאה". התוצאות יכולות להיות קצת יותר מורכבות, כמו איבוד זכויות לפעילות מסוימת.
גילאי 9-12 (טרום גיל ההתבגרות): הילדים יכולים להיות חלק מקביעת הכללים והתוצאות. "מה אתה חושב שצריך לקרות אם לא תסיים את המטלות בזמן?" הם מבינים תוצאות לטווח ארוך יותר ויכולים לקחת אחריות רבה יותר על תיקון הנזק.
גילאי 13+ (גיל ההתבגרות): כאן המעבר הוא מגבולות חיצוניים לגבולות פנימיים. במקום לקבוע תוצאות, יותר חשוב לנהל שיחות על ערכים ועל השלכות של בחירות. "איך אתה חושב שהבחירה הזו משפיעה על המטרות שלך?" הגבולות הופכים לרוב למשא ומתן, אבל עדיין צריכים להישמר.
במקרה של הפרה של גבולות ברורים (שעת חזרה, זמן מסך) חשוב להגדיר מראש מה יהיו התוצאות.
לסיכום
המילה "עונש" עלולה להביא אותנו למקומות שאנחנו לא רוצים להיות בהם כהורים. אבל ויתור מוחלט על גבולות ותוצאות הוא לא הפתרון. הילדים שלנו צריכים מסגרת ברורה, הם צריכים ללמוד שלמעשים יש תוצאות, והם צריכים להכין את עצמם לחיי בוגרים שבהם גם הם יצטרכו לקחת אחריות.
המפתח הוא לזכור מה המטרה שלנו: לא לגרום לילד לסבול או להרגיש רע, אלא לעזור לו לגדול ולהתפתח. כשאנחנו מציבים גבולות מתוך אהבה, כשאנחנו עקביים ונחושים, וכשאנחנו זוכרים שאנחנו מכינים את הילד שלנו לחיים – אנחנו עושים בדיוק את מה שהוא צריך מאיתנו.
כי בסופו של דבר, ילד שגדל עם גבולות ברורים ותוצאות הגיוניות יהיה מבוגר בטוח בעצמו, שיודע להתמודד עם אתגרים ולקחת אחריות על חייו. וזה בדיוק מה שכל הורה רוצה לתת לילד שלו.