כשאנחנו חושבים על העתיד של הילדים שלנו, אנחנו רוצים לדמיין אותם מאושרים,ממצים את היכולות שלהם בלימודים, בעבודה ובחיים, מתפרנסים בכבוד ומצליחים בכל מעשיהם – אנו רוצים לוודא מימוש פוטנציאל אצל הילדים שלנו.

חיים כאלה, חיים של מימוש פוטנציאל אצל ילדים, הם חיים שדורשים מודעות עצמית, קבלת החלטות מורכבות והתמודדות עם אתגרים:
מה חשוב לי? מה אני רוצה ללמוד? איך אני רוצה שהזוגיות שלי תיראה? איך אשיג את משרת החלומות? איך אגיב כשהציפיות שלי לא מתגשמות? איך אגיב כשפוגעים בי? איך אתרומם מכישלון?

מבוגרים מאושרים ומצליחים שמממשים את הפוטנציאל שלהם לא גדלים יש מאין. אלה מבוגרים שכילדים למדו לזהות את החוזקות שלהם ולפעול מתוכן,
למדו לשאול את עצמם את השאלות הנכונות, כדי לברר מה באמת הם רוצים, ובעיקר – למדו להתמודד עם קושי ותסכול, עד שהשיגו את מבוקשם. אלה מבוגרים אשר מימשו את הפוטנציאל שלהם בתור ילדים וכעת הם יודעים כיצד להתמודד בחיים עם מגוון בעיות, קשיים והצבת מטרות.

התפקיד שלנו כהורים הוא לכוון וללמד אותם את כישורי החיים האלה, לחבר אותם לרצונות ולחלומות שלהם, לכוון אותם לזהות את הכלים הייחודיים שבידיהם ולהכין אותם להתמודדות טובה עם האתגרים שבדרך. הדרכת הורים נכונה ומעורבת בחייהם של הילדים תבטיח להם חיים מלאים!

אז איך עושים את זה? איך מגדלים ילדים שמממשים את הפוטנציאל שלהם?

שינוי בהתנהלות שלנו כהורים הוא תהליך מעמיק של התפתחות אישית, שבו אנחנו מזהים מה מניע אותנו כהורים, ולומדים לפעול מתוך מודעות. כמו כל שינוי הרגלים גם התהליך הזה דורש אימון ותרגול יומיומיים, כדי ללמד את עצמנו להתמקד בדברים החשובים, להקשיב באמת ולהגיב בדרך חדשה. כדי להכיר את היסודות של מימוש הפוטנציאל, ריכזתי 5 כלים עיקריים שיעזרו לכם בדרך לגידול ילדים שמגשימים את עצמם:

זהו את החוזקות בכדי לממש את הפוטנציאל של ילדכם

זיהוי חוזקות הוא אחד מעמודי התווך של הפסיכולוגיה החיובית – ענף בפסיכולוגיה המתמקד בחקר האושר והשגשוג. חוזקות הן היכולות הייחודיות שיש לכל אדם. התמקדות בחוזקות וטיפוח שלהן,משפרת את החוסן האישי ומאפשרת מימוש פוטנציאל. לכאורה, נשמע פשוט, אך למעשה, העין שלנו נמשכת למה שחסר – למה שצריך לשפר, והחינוך שקיבלנו – משלים את הנטייה הטבעית שלנו.

כהורים, אנחנו חושבים שהתפקיד שלנו הוא לאתר חולשות: קושי במתמטיקה, עצלנות או סרבול, ולעזור לילדים שלנו להשלים את החסר ולשפר את הישגיהם.
זיהוי החוזקות הוא פעולה הפוכה: במקום לחפש את מה שטעון שיפור, עלינו לחפש את מה שמצוין ולהתמקד בו. לכל אחד מהילדים שלנו יש חוזקות שונות, ולפעמים אנחנו מתייחסים אליהן כאילו היו מובנות מאליהן – ילדה שיודעת להגיד מה היא רוצה, ילד עם חוש הומור שמצחיק את כולם, ילדה עם כישרון ציור, ילד עם דמיון מפותח – כל אלה הם חוזקות.

כשאנחנו מזהים את החוזקות של הילדים שלנו, משבחים אותם עליהן ומסייעים להם לפתח אותן, הם לומדים לזהות אותן בעצמם ולפעול מתוכן בדרך שמקרינה על כל העשייה שלהם, בהווה ובעתיד.

תרגיל ראשוני לזיהוי חוזקות:

כתבו 10 תכונות חיוביות או כישורים ייחודיים של כל אחד מבני הבית.
כן, גם של עצמכם ושל בן או בת הזוג – זיהוי החוזקות של עצמכם הוא שלב חשוב בחינוך הילדים שלכם למצוא את אלה שלהם.

חשבו חיובי

החשיבה החיובית הולכת יד ביד עם זיהוי החוזקות. זוהי היכולת לזהות את החיוב במציאות, את ההזדמנויות לצמיחה גם בעתות משבר, ואת כל מה שטוב ויפה בעולם. חשיבה חיובית אינה חשיבה תמימה. היא לא מתעלמת מהקושי ומאירועים שליליים, אלא מנסה למצוא את נקודות האור ולהתמקד בהן.

כשאתם משתפים את הילדים ביום שעבר עליכם, אל תתמקדו רק בקשיים – בפקקים המתסכלים, בבוס המעצבן או בקושי לג'נגל בין העבודה לבית. חפשו את הדברים הקטנים שעשו לכם את היום: הקפה הטעים, המוכר החייכן בקניון או שיחת טלפון מפתיעה, כך תלמדו גם אותם להתמקד בחיובי.
ואפשר גם לתרגל יחד: בכל ערב כל אחד מספר על משהו טוב שקרה לו היום, ואם יש יותר מאחד – הרי זה משובח.

עודדו אותם

עידוד הוא אחד הכלים החשובים ביותר לפיתוח תחושת מסוגלות שמסייעת למימוש הפוטנציאל, השאלה היא על מה מעודדים. לפי גישת "בשביל ההורות" מעודדים על ניסיונות כמו על הצלחות.

איך תגיבו אם הילד הקטן שלכם רוצה לתת לכלב לשתות, ושופך חצי מהמים בדרך?
אולי תגידו: "תראה, כל המים נשפכו, עכשיו אני צריכה לנגב, תן לי לעשות את זה, אתה קטן מדי"
מה הוא ילמד מזה? שהוא קטן ולא מסוגל, שהוא עשה טעות שהוא עצמו לא יכול לתקן.
ואפשר גם לעודד: "כל הכבוד ששמת לב שמוקי צמא – אתה ילד אחראי ומתחשב, עכשיו תביא סמרטוט מהמטבח וננגב את המים שנשפכו".
מה הוא ילמד מזה? שהוא ילד אחראי, מתחשב ועצמאי, שיכול לתקן בעצמו טעויות שקרו בדרך.
איזו גישה תסייע לו יותר לממש את הפוטנציאל?

אל תפחדו לתסכל אותם

רבים מאתנו חושבים שתפקידנו כהורים הוא להגן על הילדים שלנו מפני הקשיים שהמציאות מציבה בפניהם. אנחנו מרככים את הקשיים שבדרך, "מסדרים להם את החיים", פותרים להם בעיות, בבית הספר או עם חברים, ולא נותנים להם להתמודד עם השלכות של בחירות גרועות שעשו.

מה יקרה בעתיד? ילדים שלא למדו להתמודד עם קשיים, ייתקלו בהם בעתיד ולא ידעו מה לעשות. ארגז הכלים שהם קיבלו לא מכין אותם לקבלת החלטות קשות או, חלילה, לכישלון. הם לא יודעים להיות מתוסכלים ולהמשיך לנסות, וכל קושי מרפה את ידיהם.
אז…תסכלו אותם.

כשהם מנסים להרכיב דגם בלגו אל תמהרו לעזור, גם אם הם רוקעים ברגליים וצריכים לנסות שוב ושוב.
כשהם רבים עם חבר, ונראה להם שסוף העולם הגיע, תנו להם למצוא את הפתרון בעצמם.
כשהם צריכים להגיש עבודה מושקעת בבית ספר – אל "תעזרו" להם ותעשו במקומם.
אתם יכולים לעודד, להיות אמפתיים ולהכיל את הקושי, אבל תחזיקו את עצמכם ואל תציעו פתרון.

באופן זה אתם בעצם עוזרים להם. מימוש פוטנציאל אצל ילדים מתחיל מהדברים הקטנים ביותר, הפעולות הפשוטות ועד המשימות המורכבות יותר שבהן הם יתקלו במהלך חייהם.

 

שאלו שאלות מבררות

כהורים, אנחנו בטוחים שאנחנו מכירים את הילדים שלנו יותר טוב ממה שהם מכירים את עצמם. האם זה באמת נכון? ואם כן – האם זה עוזר להם להתחבר לעולם הפנימי שלהם? כשהילד שלנו מספר לנו על קושי, או שואל אותנו שאלה – במקום להגיד לו מה דעתנו, כדאי לשאול אותו מה דעתו. איך הוא מרגיש לגבי הקושי ואיך הוא חושב שצריך לפתור אותו, איזו תשובה נראית לו נכונה. אחרי שנשאל את השאלות נחכה בסבלנות. ייתכן שייקח לילד זמן למצוא את התשובות שחבויות בתוכו, וברגע זה הוא זקוק לסבלנות שלנו ולא ליכולת שלנו לענות במקומו.

לפעמים נשמע תשובות שיפתיעו אותנו, אבל חשוב יותר – הילד שלנו ילמד להקשיב לעצמו והשיעור החשוב הזה ילווה אותו כל חייו ויסייע לו לדעת מה הוא רוצה ולממש את הפוטנציאל.

מימוש פוטנציאל אצל ילדים וגם אצל מבוגרים טמון ביכולת להקשיב לעצמנו, להתחבר לרצונות שלנו, להציב מטרות ולהתמודד עם הקשיים שבדרך. את הכלים האלה אנחנו רוצים להקנות לילדינו כבר עכשיו, כדי שיוכלו לשמש אותם לאורך כל חייהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *